Procedura realizacji usług szkoleniowych
PROCEDURA REALIZACJI USŁUG SZKOLENIOWYCH
NA POTRZEBY MAŁOPOLSKICH STANDARDÓW USŁUG EDUKACYJNO-SZKOLENIOWYCH
§ 1
Niniejsza procedura realizacji usług szkoleniowych ustala warunki realizacji i obsługi usług szkoleniowych i zostaje wprowadzona na potrzeby Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych w firmie Biś Computers, mieszczącej się w Krakowie przy ul. Juliusza Lea 112.
§ 2
Firm Biś Computers organizuje szkolenia otwarte oraz szkolenia zamknięte realizowane na zlecenie zamawiającego, w tym szkolenia w ramach projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych.
§ 3
Każde szkolenie realizowane przez firmę jest objęte nadzorem kadry odpowiedzialnej za jego realizację:
1. |
Opiekun merytoryczny odpowiedzialny za nadzór nad treścią i rezultatami szkolenia. | ||
2. |
Koordynator organizacyjny odpowiedzialny za zarządzanie informacją, kontakt z klientem i organizację szkolenia. | ||
3. |
Trener odpowiedzialny za przeprowadzanie szkolenia. |
I. Organizacja usług edukacyjno-szkoleniowych
§ 4
Schemat realizacji szkoleń otwartych prowadzonych przez firmę:
1. |
Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. | ||
2. |
Przygotowanie i sprecyzowanie oferty szkolenia. | ||
3. |
Określenie celów szkolenia. | ||
4. |
Wybór kadry szkoleniowej w tym trenera zgodnie z wymogami MSUES. | ||
5. |
Rekrutacja. | ||
6. |
Przygotowanie merytoryczne szkolenia zgodnie z wymogami MSUES. | ||
7. |
Przeprowadzanie szkolenia. | ||
8. |
Przeprowadzenie ewaluacji. |
W przypadku szkoleń otwartych po zakończonym procesie rekrutacji pracownik firmy przed rozpoczęciem realizacji szkolenia kontaktuje się z uczestnikami szkolenia telefoniczne bądź drogą mailową w celu przekazania informacji na temat terminów oraz dalszych etapów uczestnictwa w szkoleniu.
§ 5
Schemat realizacji szkoleń zamkniętych prowadzonych przez firmę:
1. |
Badanie oczekiwań i analiza potrzeb zleceniodawcy. | ||
2. |
Określenie celów szkoleniowych. | ||
3. |
Rekrutacja. | ||
4. |
Wybór kadry szkoleniowej w tym trenera zgodnie z wymogami MSUES. | ||
5. |
Wybór miejsca szkolenia oraz jego przygotowanie merytoryczne zgodnie z wymogami MSUES. | ||
6. |
Przeprowadzanie szkolenia. | ||
7. |
Przeprowadzenie ewaluacji. |
W przypadku realizacji szkoleń współfinansowanych ze środków zewnętrznych analiza potrzeb, charakterystyka grupy docelowej oraz cele szkolenia ujęte są we wniosku o dofinansowanie projektu.
§ 6
Realizacja każdego prowadzonego przez firmę szkolenia poprzedzona jest badaniem potrzeb uczestników w postaci przeprowadzonej diagnozy potrzeb szkoleniowych, która zawiera informacje na temat kompetencji rozwijanych w trakcie szkolenia oraz oczekiwań uczestnika lub podmiotu zamawiającego w szczególności dotyczące pożądanych rezultatów szkolenia i obszaru ich stosowania.
§ 7
Cele uczenia się zawarte w programach nauczania realizowanych szkoleń są prezentowane w formie opisu efektów uczenia się dla uczestnika oraz sformułowane w sposób mierzalny zgodnie z informacją umieszczoną na stronie internetowej www.bis.krakow.pl.
§ 8
Programy szkoleń realizowanych przez firmę oparte są na angażujących uczestników metodach kształcenia i są dostosowane do specyfiki sytuacji uczących osób dorosłych. Stosowane metody są adekwatne do deklarowanych rezultatów, treści szkolenia oraz specyfiki grupy.
§ 9
Materiały szkoleniowe przekazywane uczestnikom respektują prawo autorskie, zawierają podsumowanie treści szkolenia i odwołania do źródeł wiedzy, na której zostały one oparte. Zapewniają utrwalanie efektów uczenia się poprzez wskazanie dodatkowych ćwiczeń i zadań do wykonywania po odbytym szkoleniu. Przed realizacją każdego szkolenia koordynator organizacyjny sprawdza materiały szkoleniowe.
§ 10
Firma stosuje do wszystkich szkoleń procedurę oceny efektów uczenia się, uwzględniającą badanie opinii uczestników w postaci raportów ewaluacyjnych sporządzanych na podstawie ankiet ewaluacyjnych przekazywanych uczestnikom. Raporty zawierające ocenę efektów uczenia się udostępnianie są kadrze prowadzącej dane szkolenie, a w wypadku szkoleń zamkniętych również zlecającej je instytucji. Firma na swojej stronie internetowej zamieszcza podsumowania prowadzonych działań ewaluacyjnych oraz referencje.
§ 11
W obszarach tematycznych szkoleń i formach kształcenia, w których jest to wymagane, programy nauczania oferowane przez firmę tworzone są zgodnie z obowiązującymi podstawami programowymi oraz standardami kształcenia. W tych obszarach tematycznych szkoleń oraz formach kształcenia, w których jest to wymagane, firma posiada aktualne akredytacje, licencje oraz certyfikaty.
II. Kompetencje i rozwój kadry szkoleniowej
§ 12
Zgodnie z §3 niniejszej procedury nadzór nad szkoleniem sprawuje opiekun merytoryczny. Opiekunem merytorycznym szkolenia jest osoba zatrudniona lub stale współpracująca z firmą, odpowiedzialna za zapewnienie rzetelności treści i adekwatnych do celów metod pracy. Funkcja opiekuna merytorycznego może być pełniona przez osobę prowadzącą szkolenie, jeżeli spełnia ona określone dla opiekuna merytorycznego wymogi.
§ 13
Opiekun merytoryczny musi spełniać łącznie następujące warunki:
1. |
Posiada minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie odpowiednim do tematyki nadzorowanych szkoleń lub zrealizował w tym zakresie 300 godzin szkoleń lub doradztwa. | ||
2. |
Dysponuje wykształceniem w zakresie odpowiednim do tematyki szkolenia. |
§ 14
Wszyscy członkowie kadry szkoleniowej posiadają doświadczenie zawodowe lub wykształcenie odpowiednie do zakresu tematycznego prowadzonych szkoleń oraz biorą udział w co najmniej jednym w ciągu roku programie edukacyjnym zorientowanym na rozwój i aktualizację kompetencji związanych z wykonywanym zawodem, trwającym minimum 16 godzin.
Ponadto każda z osób należących do kadry szkoleniowej firmy spełnia co najmniej jeden z wymienionych poniżej warunków:
1. |
ukończyła trwający minimum 60 godzin kurs dydaktyczny lub przygotowujący do kształcenia dorosłych lub |
||
2. |
dysponuje przyznaną przez zewnętrzną instytucję certyfikatem potwierdzającym posiadanie kompetencji zbliżonych do wymienionych powyżej lub |
||
3. |
posiada 750 godzin doświadczenia w zakresie edukacji osób dorosłych |
||
4. |
posiada specjalistyczne wykształcenie i minimum 5-letnie doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie oraz prowadzi kształcenie wyłącznie w formie wykładowej. |
§ 15
Firma prowadzi ocenę kadry szkoleniowej w sposób uwzględniający teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu tematyki szkoleń oraz kompetencje społeczne i metodyczne związane z kształceniem dorosłych. Analogiczne kryteria są stosowane w odniesieniu do rekrutacji, o ile jest prowadzona. Kompetencje opiekuna merytorycznego/trenera muszą zgodnie ze standardami MSUES muszą zostać zweryfikowane na etapie wyboru kadry szkoleniowej. Oceny kompetencji dokonuje się na podstawie dokumentów przedstawionych przez kandydata na opiekuna merytorycznego/trenera, tj. CV, dyplomów, certyfikatów, nabytych uprawnień, zaświadczeń o realizacji szkoleń i kursów itp.
III. Infrastruktura, organizacja i obsługa klienta
§ 16
Oferowane przez firmę szkolenia odbywają się w pomieszczeniach spełniających wymagane warunki.
§ 17
Harmonogramy prowadzonych szkoleń spełniają następujące warunki:
1. |
Czas trwania jednego modułu/zjazdu nie pzrekracza 5 następujących po sobie dni. | ||
2. |
Czas trwania zajęć łącznie z przerwami nie przekracza 8 godzin zegarowych w ciągu jednego dnia. | ||
3. |
W trakcie zajęć zapalanowane są regularne przerwy w ilości nie mniejszej niż 15 minut na 2 godziny zegarowe. |
§ 18
Firma stosuje procedurę reklamacji dotyczącą sytuacji, w których szkolenie nie spełniło oczekiwań odbiorców. Procedura reklamacyjna znajduje się na stronie www.bis.krakow.pl.
§ 19
Firma stosuje procedurę postępowania w wypadku pojawienia się nieprzewidzianych trudności. Procedura ta znajduje się na stronie www.bis.krakow.pl.
IV. Zrządzanie jakością usług szkoleniowych
§ 20
Firma publikuje na stronie internetowej www.bis.krakow.pl informacje o swoich koncepcjach działania, zawierające m.in.: misję firmy, cele, wartości, obszary tematyczne szkoleń, metody kształcenia oraz kierunki doskonalenia i rozwoju.
§ 21
Firma publikuje na stronie internetowej www.bis.krakow.pl aktualny katalog oferowanych szkoleń.
§ 22
Firma publikuje na stronie internetowej www.bis.krakow.pl aktualną informację o kadrze szkoleniowej, jej kwalifikacjach oraz doświadczeniu zawodowym.
§ 23
Firma prowadzi ocenę kadry szkoleniowej w sposób uwzględniający teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu tematyki szkoleń.
§ 24
Firma wdrożyła wewnętrzną procedurę zapewnienia jakości uwzględniającą wykorzystanie wniosków z ewaluacji. Procedura zapewnienia jakość szkolenia znajduje się na stronie www.bis.krakow.pl
§ 25
Firma prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia zawierającą:
1. |
Dziennik szkolenia (z wymiarem godzinowym i tematami poszczególnych zajęć). | ||
2. |
Listy obecności. | ||
3. |
Listę potwierdzającą odbiór materiałów. |
||
4. |
Protokół z egzaminu lub testu, o ile taki został przeprowadzony. |
||
5. |
Listę potwierdzającą odbiór certyfikatu ukończenia szkolenia. |
§ 26
Firma podaje do publicznej wiadomości rozwiązania i dobre praktyki, które stosuje w celu zapewnienia jakości realizowanych szkoleń.